Parannusehdotuksia HSL:n pysäkkinäyttöihin

Helsingin Sanomat kirjoittaa, että HSL reagoi vihdoin asiakaspalautteeseen uuden matkakortinlukijan hankalakäyttöisyydestä. Itse en pidä laitteen käyttöliittymää välttämättä kokonaisuutena arvioiden edeltäjäänsä huonompana, mutta se voisi olla paljon parempikin. On hyvä, että HSL ottaa saamansa palautteen vakavasti ja jatkaa käyttöliittymän kehitystyötä.

Uutinen toi mieleeni toisen HSL:n sinänsä hyödyllisen ”käyttöliittymän”, jossa on muutama ärsyttävä mutta helposti korjattavissa oleva puute. Tarkoitan tietysti pysäkkinäyttöjä.

HSL-alueen vilkkaimmilla pysäkeillä on käytössä näytöt, jotka kertovat seuraavien bussien ja/tai raitiovaunujen saapumisajat. Nykyinen näyttö näyttää suunnilleen tältä:

(Kuva on silmämääräisesti tehty mukaelma nykyisestä näytöstä. En löytänyt HSL:n sivuilta tai muualtakaan tarkkaa mallia, jonka perusteella typografian ja värit olisi voinut hioa täsmällisesti vastaamaan käytössä olevia näyttöjä.)

Näyttö on hyödyllinen, mutta siinä on yksi iso puute: teksti on niin pientä, että esimerkiksi kadun toiselta puolelta on turha yrittää saada selvää seuraavan kulkuvälineen lähtöajasta.

Itseäni häiritsee myös, että jos pysäkille sattuu ilta-aikaan, jolloin päivän lähtöjä on jäljellä enää muutamia, aamun ensimmäiset vuorot on kuvattu visuaalisesti aivan samalla tavalla kuin muutkin. Illan viimeisen ja aamun ensimmäisen kulkupelin välillä voi kuitenkin olla tuntien mittainen katkos. Viikonloppuiltana kun ympäristön havainnointi ei aina muutenkaan ole terävimmillään tämä johtaa joskus pitkäänkin turhaan odotteluun pysäkillä ennen kuin huomaa, että seuraava sporahan tulee vasta monen tunnin päästä.

Molemmat puutteet olisi helppo korjata varsin pienin muutoksin nykyiseen käyttöliittymään:

    1. Varataan seuraavaksi saapuvalle vuorolle isompi tila, jolloin tekstit voi laittaa niin isolla, että ne näkyvät kauemmaskin.
    2. Näytetään ne vuorot, joiden lähtöön on esimerkiksi yli 30 minuuttia sekä nykyhetkestä että edeltävästä vuorosta eri värillä kuin muut.

Jo näillä muutoksilla pysäkkinäyttöjen käytettävyys paranisi huomattavasti. Mutta käyttöliittymää voisi parantaa tästäkin. Tein nopean kokeilun siitä, miltä näyttö voisi näyttää, jos siinä hyödynnettäisiin vähän nykyistä paremmin typografisia hierarkioita:

Värimaailma ja kirjaintyypit on myös muutettu paremmin HSL:n ilmeen mukaiseksi. (Kellonaikoihin on tosin käytetty HSL:n Gotham-fontin sijaan tässä karkeassa luonnoksessa Neuzeit Groteskia, sillä Gothamista puuttuvat taulukkokäyttöön tarkoitetut versaalinumerot. Ks. tarkemmin Koponen, Hildén & Vapaasalo 2016, s. 286.)

Yllä oleva on vain nopea ja väistämättä karkea luonnos siitä, miten itseäni häiritsevät ongelmakohdat pysäkkinäytöissä voisi helposti fiksata. Todellisessa suunnittelutyössä pitäisi tietenkin huomioida iso määrä teknisiä reunaehtoja, joita tuskin olen osannut ottaa huomioon. Eri vaihtoehtoja pitäisi myös ennen käyttöönottoa testata oikeilla käyttäjillä eikä vain luottaa suunnittelijan suvereeniin osaamiseen. Käyttäjätestaus on kallista ja tilaajalla on usein kiusaus ajatella, että kyllä muotoilija osaa muotoilla. Paraskaan käyttöliittymäsuunnittelija ei kuitenkaan pysty ennakolta aavistamaan kaikkea, mitä todellisissa käyttötilanteissa tulee esiin.

HSL:n nykyisiä pysäkkinäyttöjä on ”testatttu” käytännössä jo pitkään ja meillä kaikilla on niistä omakohtaisia käyttökokemuksia. Olenkin varma, että monella muullakin on paljon lisää ideoita siitä, miten näytöistä saisi selkämpiä ja matkustajille hyödyllisempiä. On aika avata keskustelu paremmista pysäkkinäytöistä! Toivotaan, että esiin nousevat ideat päätyvät myös HSL:n tietoon ja osaltaan edesauttavat yhä parempien pysäkkinäyttöjen syntyä.

Lisäys klo 21:10: Tässä vielä some-keskusteluissa esiin nousseiden kommenttien perusteella muokattu ja Tero Juutin tekemän luonnoksen innoittama uusi versio.

Huomionarvoista on, että bussien linjatunnisteet ovat pitempiä kuin raitiovaunuilla, joten tämä sama asettelu ei välttämättä toimi bussipysäkeillä.

Yksi vastaus artikkeliin “Parannusehdotuksia HSL:n pysäkkinäyttöihin”

  1. Vika ehdotus on erittäin kannatettava. Etenkään Sokoksen kohdalla ei näe pysäkkihässäkän toisesta päästä aikatauluja läheskään yhtä hyvin kuin vanhoissa lowtechnäytöissä vaikka olisi suhteellisen tuoreet silmälasit mm. koska heikompi kontrasti ja lihavoitu teksti on ylipäänsä vaikealukuista kaukaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *