Tieto näkyväksi -kirja on nyt myynnissä

Informaatiomuotoilu.fi-blogi perustettiin viisi vuotta sitten kirjaprojektin kylkiäiseksi. Paljon on ehtinyt noina vuosina tapahtumaan ja niin kirja kuin blogikin ovat vuosien varrella muuttaneet muotoaan moneen otteeseen. Sivusto on viettänyt hiljaiseloa viimeiset 1,5 vuotta tekijöiden monista kiireistä johtuen, mutta suurimpana syynä on ollut juuri kirjan kirjoittaminen, joka on vienyt merkittävän osan suunnittelutyöltä ja opettamiselta yli jääneestä ajastamme.

Tänään on se päivä kun kirja on lopulta valmis ja painettu. Se sai lopulta nimekseen Tieto näkyväksi vuodesta 2012 asti järjestämämme seminaarin mukaan. Kustantajana on Aalto ARTS Books ja kirja on nyt myynnissä kustantajan verkkokaupassa. Jälleenmyyjille kirjaa saadaan ensi viikolla. Kirjan johdantoluku on vapaasti ladattavissa.

Nyt kun kirja on valmis, myös blogissa alkaa vähitellen tapahtua. Sivusto saa uuden ilmeen loppualkuvuodesta ja alamme jälleen tuottaa myös sisältöä siihen. Tästä myöhemmin lisää. Sitä odotellessa kuulumisiamme voi seurata mm. täällä:

https://www.facebook.com/koponenhilden/
https://twitter.com/koponenhilden
https://www.instagram.com/koponenhilden/

dsc03090-juuso-koponen

Can election results be predicted from the voters’ musical preferences?

The answer is probably: no. But that has not stopped me from creating this tongue-in-cheek analysis of the U.S. presidential election for Basso Magazine.

(Click on the picture to enlarge.)

Using a complicated and very unscientific method I calculated how well gigs played by artists touring the U.S. in the three months leading to the election predicted the result of each state. I scraped the concert data from Eventful.com API and cross-referenced that with the state-level election results, taking into account the margin of votes by which each state was won as well as the total number of concerts played in each state.

The index number for each artist was calculated by dividing the margin of win (in absolute votes, positive if for Obama and negative if for Romney) by total number of gigs in each state and awarding this number for all the artists who played a gig in the state. If an artist had more than one gig in a state, the second gig yielded only half of the index points, the third gig one third etc.

To feature on the final graphic the artist had to play gigs in at least ten states or states in which a total of 50 million votes or more were cast. More than one thousand artists qualified even with this limitation, so in the central part of the graphic only a select 70 artists are shown, chosen by their poplularity in Finland where the magazine is published. The final graphic was created in Nodebox and then finalized in Adobe Illustrator.

The artist who best predicted an Obama win was the reggae band Rebelution, whereas a Romney win was best predicted by a gig by the country singer Don Williams. The artist who least predicted win for either was Chris Isaak, probably best known for his 1990s hit ”Wicked Game”. The map below shows the gigs played by these three artists by state in the three months before the election.

(It should be noted that such apparent correlation is not an indication of the political preferences of the artists in question themselves. For example, a gig by Meat Loaf, who is a Romney supporter did not predict a win for Romney, whereas a gig by Weedeater did.)

What did we learn from all this? Probably not much – except I personally did learn quite a bit about data scraping! It was a fun excercise and I hope our readers know a little bit more about U.S. politics than they did before this. And just sayin’, but Nate Silver should maybe keep his eye on Rebelution and Don Williams in 2016! ;)

Apps4Finland-kilpailutöitä

Töiden jättö Apps4FInland-kilpailuun loppui tänään kello 15. Vähän viime metreille meni ja sunnitteilla ollut New York Timesin puoluekokousissa pidettyjen puheiden sisältöanalyysiin pohjautuvan visualisoinnin innoittama, Suomen monipuoluejärjestelmään sovellettu versio joka käyttäisi aineistonaan Puheenvuorot-palveluun kerättyjä kansanedustajien puheenvuoroja ei valmistunut ajallaan. Tästä lienee syyttäminen paitsi viime tinkaan jätettyä aikataulua, allekirjoittaneen ruosteiseksi päässeitä koodaustaitoja. Ehkäpä teen sen joskus vielä loppuun, mutta tähän kisaan se ei nyt ehtinyt.

Ideasarjaan jätin Smithsonian-museon Michael Edsonin OKFestivalilla pitämän mainion keynote-puheenvuoron jäljiltä takaraivoon muhimaan jääneen idean siitä, miten kulttuurilaitokset, museot ja kirjastot voisivat hyödyntää joukkoistamista verkkosisältöjen linkittämisessä. Wikilinkit-nimen viiden minuutin brainstormauksen jälkeen saanut idea sai myös leiskansa ja projektikuvauksensa vain hetkeä ennen deadlineä.

Onneksi meillä oli tarjota kilpailuun myös vähän viimeistellympi satsi vuoden mittaan valmistuneita duuneja. Kisaan päätyivät Designpääkaupunkivuoden hankkeena toteutetut Ta-daa, dataa! -julisteet, viime talven Open Data Kitchenissä syntyneet  Tietosivut Helsingin kaupunginosista sekä sarja Asuntokuume-blogiin kirjoittamiani juttuja grafiikoineen: 12345. Olin lisäksi itse mukana suunnittelemassa KuntaNavigaattoria, joka on myös ehdolla visualisointisarjassa.

Kilpailutöitä voi tykkäillä Facebook-tunnuksilla, mutta varsinaiseen yleisöäänestykseen osallistutaan erilllisellä lomakkeella. Kannattaa tsekata jos haluaa olla mukana vaikuttamassa yleisöpalkinnon jakamiseen. :) Mukana kisaamassa on siis paljon muutakin kiintoisaa kuin vain meidän duunimme. Kilpailun tulokset julkistetaan 4.12. Helsingin kaupungintalolla, tilaisuuteen on vapaa pääsy ja ohjelma näyttää varsin kiintoisalta joten kannattaa ilmoittautua mukaan.

Tieto Näkyväksi -seminaarin koko ohjelmisto ja aikataulu julkistettu

Saimme vihdoin valmiiksi Tieto Näkyväksi -seminaarin ohjelmiston ja tarkan aikataulun. Uusia puhujia ovat kuvataiteilija Terike Haapoja sekä informaatiomuotoilija/tutkija Stefania Passera ja juristi/tutkija Helena Haapio. Jos ei vielä ole lippua niin nyt viimeistään kannattaa hankkia! :)

Tieto Näkyväksi -seminaarin ohjelmisto täydentyy

Pahoittelut blogin hiljaiselosta viimeisen kuukauden ajan. Meillä on ollut kädet täynnä Tieto Näkyväksi -seminaarin järjestelyiden ja muutaman muun kiinnostavan projektin kanssa. Koitamme aktivoitua blogin päivitystenkin suhteen, mutta on tuo raataminen seminaarijärjestelyjen parissakin myös kantanut hedelmää. :) Nyt ollaan vihdoin siinä pisteessä, että voimme julkistaa liudan uusia puhujia seminaariin.

Uusia puhujia ovat selkoviestinnän tuntija Rob Waller, IBM:n visualisointitutkija Yannick Assogba sekä datajournalisti Farida Vis. Seminaarin avajaissanat on lupautunut lausumaan Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila. Vielä pari kotimaista puhujaa lisää julkistetaan ensi viikolla ja sitten seminaarin ohjelma alkaakin olla valmis.

Saimme muuten Facebook-sivunkin tehtyä tapahtumalle, klikatkaa ihmeessä itsenne mukaan jos olette osallistumassa. :) Ja jos vielä ei ole lippua hankittuna, niin niitähän saa edelleen. Normaalihinta 50 €, puoleen hintaan Aallon henkilöstölle ja Grafian jäsenille. Opiskelijat pääsevät ilmaiseksi, kunhan muistavat rekisteröityä tapahtumaan tuolta etukäteen.

Tieto näkyväksi -seminaari Helsingissä 17.9.

Kuten alkuviikosta vähän vihjailin, olemme järjestämässä OKFestivalin kylkeen seminaaria tiedon kuvallisesta esittämisestä maanantaiksi 17.9. Ja nyt ovat asiat vihdoin siinä vaiheessa, että voimme julkistaa ensimmäiset yksityiskohdat tapahtumasta. Seminaarin nimi on Tieto näkyväksi ja tapahtumapaikkana on Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun juhlasali Helsingissä. Luvassa on TED-konferenssien hengessä tiiviitä, kiinnostavia ja asiantuntijoita laajemmalle yleisölle suunnattuja esityksiä niistä keinoista, joilla tietoa voidaan tehdä näkyväksi. Kohderyhmänämme on design-ammattikunnan ja data-aktiivien lisäksi journalistit, tieteentekijät, opettajat, virkamiehet ja muut joille työssään olisi hyötyä tiedon visualisoinnin menetelmistä. Toki tilaisuus sopii myös ihan yleisesti aiheesta kiinnostuneille ilman sen kummempaa ammatillista kulmaakaan.

Ensimmäiset puhujatkin on jo saatu varmistettua: Jer Thorp, Moritz Stefaner ja nippu kovia kotimaisia. (Edulliset) liput ovat myynnissä nyt, early bird -hinta on voimassa 20.7. asti ja korkeakouluopiskelijat pääsevät tilaisuuteen ilmaiseksi. Loput tiedot löytyvät seminaarin omalta saitilta, joten mitäpä niistä sen enempää jauhamaan. Lisää puhujia ja muita lisätietoja tapahtumasta julkistetaan pian. Tervetuloa!

Pyöräilyvisualisointeja

Juuso ja minä suunnittelimme Måndagin kanssa Laituriin Helsinki-päivänä 12.6. avautuneen ja nyt jo runsaasti yleisöä keränneen kaupunkisuunnitteluviraston Fiilari-näyttelyn, johon teimme myös pyöräilyaiheisia visualisointeja. Pyöräilyn edistäminen on paremman kaupunkiympäristön ja liikennekulttuurin kehittämistä ja koemme, että tiedon visualisointi on hyvä keino osaltaan edistää sitä.

Näyttelyssä on ensimmäistä kertaa julkisesti esillä mm. vasta hyväksytty suunnitelma Helsingin kantakaupungin pyöräreittien tavoiteverkosta vuoteen 2025. Siitä ilmenee, että kaupungin puolesta on aitoa tahtoa muuttaa myös sellaiset ikävät kadut kuin Hämeentie ja Runeberginkatu pyöräily-ystävällisiksi. Kantavana teemana näyttelyssä on osoittaa on että pyöräily ei ole vain ulkoilua tai liikuntaa, vaan myös tehokas urbaani liikennemuoto.

Teimme myös visualisoinnin, josta käy ilmi että pyöräilyn lisääntyminen Helsingissä on todellinen ilmiö (kuva suurenee klikkaamalla). Lisäksi koostimme hyödyllisen taulukon siitä, miten polkupyörää saa kuljettaa julkisissa liikennevälineissä. Yksityiskohtaista pyöräilydataa on toistaiseksi vielä tarjolla laihanlaisesti, mutta sitä kerätään koko ajan lisää, joten tulevaisuudessa on odotettavissa paljon uusia mahdollisuuksia visualisointeihin.


Visualisointien lisäksi näyttelyssä on nähtävänä viiden pitkän linjan pyöräilijän haastattelut ja Krista Keltasen heistä kuvaamat muotokuvat, Fiilari-video jossa esitellään kolme polkupyörän käyttöönsä saanutta helsinkiläistä sekä useita erilaisia pyörämalleja. Mukana näyttelysuunnittelussa avustamassa oli myös Tiina Koivusalo.

* * *

Informaatiomuotoilun kannalta kiinnostava on myös näyttelyssä ainakin 21.6. asti esillä oleva Geodeettisen laitoksen Tassu-niminen kosketusnäytöllä toimiva karttasovellus, kokeellinen ulkoilupalvelukarttojen prototyyppi. Tassussa on käytetty Geodeettisen laitoksen omaa laserkeilausdataa Nuuksion kansallispuistosta ja siinä voi muun muassa vertailla erilaisia karttaesitystapoja ja maastovarjostuksia, jotka on suunniteltu vaikkapa juuri pyöräilyn tai talviurheilun karttatarpeet huomioiden. Karttapalvelussa olevia kohteita on myös linkitetty Facebookiin, jossa niitä voi kommentoida. Tutustuminen paikan päällä on suositeltavaa ja prototyypistä kerätään myös käyttäjämielipiteitä.

Näyttely on auki Helsingin kaupungin näyttelytilassa Laiturilla 4.8. asti.

Journalistista infografiikkaa Asuntokuumeessa ja Ylioppilaslehdessä

Kukas kissan hännän jne. Ajattelin, että olisi jälleen hyvä hetki mainostaa hieman omia tekemisiään.

Tämänkertaisen omakehun aiheena on journalistinen infografiikka. Tiedon visualisoinnin perinteisimpiä käyttöyhteyksiähän on nimenomaan uutisten ja muiden ajankohtaisten aiheiden havainnollistaminen journalistisessa kontekstissa. Viime vuosina on kovasti päätään nostanut datajournalismi, jossa kyse on siitä että juttu syntyy suurta datamassaa analysoimalla. Tässä visualisointi näyttelee usein merkittävää roolia.

Olen itsekin pistänyt lusikkani tähän visuaalisen journalismin soppaan paitsi mm. kouluttamalla uutisgrafiikan tekijöitä Aalto PRO -täydennyskoulutuskeskuksessa yhdessä Jonatanin kanssa, myös toimittamalla infografiikkapalstaa Ylioppilaslehteen.

Ensi perjantaina julkaistavassa numerossa nähdään yllä oleva kuvioni YK:n ihmisoikeusenuvoston päätöslauselmista, joiden valossa tosiaan näyttää siltä, että Israelia ei kohdella aivan tasapuolisesti muihin maihin verrattuna. Aikaisemmat juttuni ovat käsitelleet mm. vuotuista työaikaa eri Euroopan maissa, onnellisuuden ja julkisen sektorin roolin suhdetta sekä polkupyöräkypärän käytön merkitystä pyöräilijöiden turvallisuudelle.

Uutena aluevaltauksena aloitin tänä maanantaina myös Asuntokuume-sivuston infografiikkakolumnistina. Tästä pestistä olen hyvin innoissani! Tarkoituksena olisi joka viikko esitellä tekstin ja grafiikan voimin erilaista asumiseen ja asuntomarkkinoihin liittyvää tilastotietoa meiltä ja muualta. Ensimmäinen artikkelini käsittelee omistus- ja vuokra-asumisen yleisyyttä eri EU-maissa. Jos teillä on hyviä ideoita siitä, millaisia aiheita tulevissa postauksissa voitaisiin käsitellä tai palautetta tästä ensimmäisestä jutusta, niin laittakaa ihmeessä tulemaan. Kaikki palaute on kullanarvoista ja otetaan taatusti huomioon!

 

Tietosivu kaupunginosista

Helsingin kaupungin tietokeskuksella on varsin paljon dataa Helsingistä kaupunginosien tasolla. Yksittäisistä taulukoista tai edes Tilastollisesta vuosikirjasta ei kuitenkaan ole aina helppoa hahmottaa kokonaiskuvaa yksittäisistä kaupunginosista. Siksi päätimme viime viikonlopun Open Data Kitchenissä yhdessä Janne Aukian ja We Love Open Datan kanssa tehdä pienen työkalun, jonka avulla voi luoda tietosivuja kaupunginosadatasta.

Työkalu ei ole valmis, mutta se on toimiva prototyyppi jolla pystyy visualisoimaan erilaista dataa kaupunginosista, kunhan se on ensin käsitelty sopivasti muotoilluiksi csv-tiedostoiksi. Mielenkiintoinen jatkokehitysmahdollisuus työkalulle olisi esimerkiksi verkkopohjainen versio, jonka avulla kävijä voisi tulostaa tai jakaa valitsemansa dataa omasta kaupunginosastaan.

Projekti on rakennettu Nodeboxilla ja on ladattavissa kokonaisuudessaan Githubista: https://github.com/jaukia/odk-localdata.
Pdf-tulosteet kaikista kaupunginosista löytyvät täältä.

Kartta perustuu kaupungin avoimeen seutukarttaan, joka on Qgisin ja kml-to-svg-konvertterin avulla muutettu svg-muotoon.

English summary: We made a tool for creating local data sheets from Helsinki city district level data in collaboration with  Janne Aukia ja We Love Open Data. It is made in Nodebox  and is available on Github: https://github.com/jaukia/odk-localdata

Tiedon visualisointia Helsingin katukuvassa

Tänään alkoi Helsingin designpääkaupunkivuoteen liittyvä tiedon visualisoitia tunnetuksi tekemään pyrkivä kampanja joka pyörii vaiheittain keskustan ulkomainospaikoilla kolme viikkoa. Me toteutimme kampanjaan 8 julistetta, joiden lisäksi sisältöä on tuottanut Wonderwater-porukka. Designpääkaupunkihankkeen ja meidän sisällöntuottajien lisäksi kamppikseen ovat olleet myötävaikuttamassa Idealist Group ja BOTH. Monta kokkia siis, mutta lopputuloksena ihan kelpo soppa.

Julkaisemme kampanjaa varten toteutetut visualisoinnit myös verkossa Creative Commons nimeä-tarttuva 1.0 suomi -lisenssillä, olkaapa hyvät.