Myös Tampereen katutilasta enin osa on varattu autoille

Rengaskuvio katutilan jakautumisesta Tampereella, koko kaupunki:
Autoilu 69 %, pysäköinti 4 %, joukkoliikenne 3 %, Jalankulku 8 %, pyöräily 2 % sekä yhdistetty pyöräily ja jalankulku 14 %.

Tampereen katutilasta arviolta 73 % on varattu käytännössä autoille. Kävelylle ja pyöräilylle on osoitettu katutilasta selvästi pienempi siivu, 24 %. Joukkoliikenteelle jää vaivaiset 3 % ratikan liikennöinnin aloitettuakin. Helsinkiin verrattuna yhdistetyn pyöräilyn ja jalankulun osuus on selvästi isompi.

Tämä kirjoitus on jatkoa Helsingistä tehdylle analyysille ja pohjautuu samaan metodologiaan sekä vertauskelpoisiin aineistoihin. Taustaoletuksia ja metodologiaa on kuvailtu tarkemmin Helsinkiä koskevassa artikkelissa. Kuvat on alun perin julkaissut Oras Tynkkynen toukokuussa 2023 silloisessa Twitterissä sekä blogikirjoituksena Jaakko Stenhällin kanssa otsikolla “Katutilaa autoilta ihmiselle”.

Tampereen keskustassa kulkumuotojen välset suhteet jakautuvat hieman tasaisemmin. Autoilulle on varattu 58 %, kun kävelylle ja pyöräilylle jää 38 %. Joukkoliikenteen osuus on 4 %.

Rengaskuvio katutilan jakautumisesta Tampereella, vain keskusta: 
Autoilu 48 %, pysäköinti 10 %, joukkoliikenne 4 %, Jalankulku 22 %, pyöräily 4 % sekä yhdistetty pyöräily ja jalankulku 12 %.

Myös Tampereella autoilu vie hyvin suuren osan katutilasta, jos vertailee autolla tehtyjen matkojen määrään. Koska autolla tehdään pidempiä matkoja kuin jalan tai pyörällä, ero henkilökilometreissä on pienempi.

Prosenttipylväskuvio katutilan jakautumisesta Tampereella verrattuna kulkumuotojakaumaan (matkojen lukumääräinen osuus). Katutila, koko kaupunki:
Autoilu 69 %, pysäköinti 4 %, joukkoliikenne 3 %, Jalankulku 8 %, pyöräily 2 % sekä yhdistetty pyöräily ja jalankulku 14 %.
Katutila, vain keskusta: 
Autoilu 48 %, pysäköinti 10 %, joukkoliikenne 4 %, Jalankulku 22 %, pyöräily 4 % sekä yhdistetty pyöräily ja jalankulku 12 %.
Kulkumuotojakauma, koko Tampere: 
Autoilu 43 %, joukkoliikenne 13 %, jalankulku 34 %, pyöräily 8 %, muu 2 %.
Kulkumuotojakauman tiedot perustuu Henkilöliikennetutkimukseen 2021 ja sisältävät siten tamperelaisten tekemät matkat myös kaupungin ulkopuolella.

Kuten Helsinginkin tapauksessa, nämä luvut ovat vain arvioita, sillä suoraa valmista dataa ei ole saatavilla. Niistä saa kuitenkin hyvän suuntaa antavan käsityksen siitä, kuinka eri kulkumuotoja on priorisoitu kaupunkitilassa. Ajoratoja käyttää toki myös julkinen liikenne sekä pienemmässä määrin polkupyörät.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *