Pakkaussuunnittelukin on informaatiomuotoilua

Pentagram-suunnittelutoimisto kehitti 70-luvulla käsitteen information design, informaatiomuotoilu, kuvaamaan omaa toimintaansa. Alkujaan informaatiomuotoilussa ei ollut siis kyse omasta erityisalastaan, vaan Pentagram halusi yksinkertaisesti sanavalinnoillaan korostaa graafisen suunnittelun roolia tiedon esitysasun muotoilussa. Ajatus siitä, että kaikki graafinen suunnittelu on oikeastaan informaation muotoilua, tuli jälleen kerran mieleen lukiessani Suomen Kuvalehden verkkosivuilta juttua toisiaan muistuttavien lääkepakkausten aiheuttamista vaaratilanteista. Otsikoissa olleiden vastasyntyneille käyneiden ikävien tapausten lisäksi jutussa kerrotaan, että kahdessa kolmasosasta apteekeista vähintään kerran kuukaudessa potilasturvallisuus vaarantuu tai on lähellä vaarantua toisiaan muistuttavien pakkausten vuoksi.

Pakkaussuunnittelua ei yleensä mielletä osaksi informaatiomuotoilua. Tämä näkyy myös tehdyissä suunnitteluratkaisuissa. Pakkaukset luovat mielikuvia ja emootioita, mutta tiedonvälityksessä olisi usein petraamista. Itsekin olen joskus erehdyksessä ostanut vääriä tuotteita samankaltaisten pakkausten takia. Kuluttajatuotteissa kuitenkin pakkausten erottuvuuteen edes yritetään panostaa. Ammattilaisille suunnatuissa pakkauksissa suunnittelufilosofia näkyy olevan sen suuntainen, että ammattikäyttäjät ovat kuin robotteja, jotka toimivat täydellisen loogisesti ja huomaavat pienimmätkin yksityiskohdat. Todellisuus on kaukana tästä. Sairaanhoidossa pakkauksia käytetään toisaalta nopeaa toimintaa vaativissa tilanteissa, joissa päätökset on tehtävä muutamassa sekunnissa, sekä toistaalta päivästä toiseen samanlaisina toistuvissa puuduttavissa rutiinitehtävissä. Molemmissa kyky havaita pieniä yksityiskohtia heikenee ja samankaltaisten pakkausten aiheuttamat sekaannukset lisääntyvät. Kun vielä väärän lääkeen valinnan aiheuttamat haitat ovat potentiaalisesti varsin vakavia, on erikoista, ettei lääkepakkausten erottuvuuteen ole käytetty enempää suunnitteluresursseja.

SK:n jutussa heitetään ilmaan ajatus lääkepakkauksia yhdistävistä visuaalisista standardeista. Se on erinomainen ja toivoa sopii, etteivät kilpailuviranomaiset lähde torppaamaan hanketta jos lääkevalmistajat ja -tukkurit ryhtyvät tuumasta toimeen. Toivottavaa on myös, että jos tämä aivan erinomainen idea toteutetaan, suunnittelijaksi valitaan taho, joka ymmärtää tiedonvälityksen ongelmia ja erityiskysymyksiä paremmin kuin tähänastisesta lääkepakkausten suunnittelusta vastanneet mainostoimistot.

Yksi vastaus artikkeliin “Pakkaussuunnittelukin on informaatiomuotoilua”

  1. Tähän liittyvä aihe on lääkkeiden reseptilaput (prescription labels), joita väärinymmärretään varsin paljon, potentiaalisesti vakavin seurauksin. Tutkimuksissa on muun muuassa huomattu että merkittävä osa potilaista eivät ymmärrä miten heidän tulisi ottaa lääkkeensä reseptilapun perusteella. http://www.annals.org/content/145/12/926

    Myös lääkepullojen varoituksien kanssa voi olla luettavuuden ongelmia. http://www.disabled-world.com/medical/bottle-labels.php

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *