Oppikirjojen kuvituksesta

Informaatiomuotoilu-blogi on alkujaan perustettu kirjaprojektin kylkiäiseksi. Työstämme paraikaa aineistoa toivon mukaan ensi keväänä julkaistavaa ensimmäistä suomenkielistä informaatiomuotoilun perusteosta varten. Osana tätä prosessia minun tehtäväkseni on langennut käydä läpi kaikki aihetta sivuava kotimainen tieteellinen tutkimus. Tämä artikkeli käsittelee erästä äskettäin lukemaani ja aikanaan paljonkin polemiikkia herättänyttä suomalaista pioneeritutkimusta oppikirjojen kuvituksesta.

* * *

Silmänliike- eli katseenseurantatutkimus on antanut empiiristä pohjaa aiemmin lähinnä teoreettisiin hypoteeseihin pohjautuneille käsityksille ihmisten lukutavoista. Suomessa on tehty maailmanlaajuisestikin uraauurtava silmänliikekameroita hyödyntävä tutkimus oppikirjojen kuvituksen vaikutuksista oppimistuloksiin Turun yliopiston psykologian laitoksella 1996 väiteleen filosofian tohtorin, nykyisin turkulaisen Ilpoisten koulun rehtorina toimivan Matti Hannuksen väitöstutkimuksessa Oppikirjan kuvitus – koriste vai ymmärtämisen apu? Tutkimuksessa suoritettiin kevätlukukaudella 1993 Turussa luokkatason oppimiskoe kuvitettuja ja kuvittamattomia versioita samoista biologian oppiaineistoista käyttäen 108:lle neljännen luokan oppilaalle, sekä silmänliiketutkimus johon valikoitiin edellisen ryhmän 12 lahjakkainta ja 12 ei-lahjakkainta oppilasta Ravenin testin avulla.

Hannuksen tutkimus osoitti, että koehenkilöt käyttivät vain 6 % oppikirjojen parissa käytetystä ajasta kuvien katseluun ja peräti 94 % tekstin lukemiseen, eikä kuvitusten käyttö juuri parantanut oppimistuloksia kuvittamattomiin versioihin samoista aukeamista verrattuna. Oppilaat eivät juurikaan käyttäneet kuvia hyödykseen tekstiä lukiessaan vaan suurimmalla osalla (92 %) oli selvä tekstisuuntautunut malli oppikirjan aukeamien prosessoimiseen, joskin taiton avulla pystyttiin jonkin verran ohjaamaan prosessointitapoja haluttuun suuntaan. (Mielenkiintoinen havainto on, että kuvateksteihin käytettiin enemmän aikaa kuin kuviin ja kuvaa, jossa oli kuvateksti katsottiin myös pitempään kuin sellaista, jossa ei ollut.) Hannus menee niin pitkälle, että toteaa: ”Voidaan puhua kuvituksen karsivasta funktiosta eli kuva-ala määrittää ne aukeaman kohdat, joita ei tarvitse prosessoida perusteellisesti.” Hän ehdottaa, että oppikirjoista voitaisiin karsia 60–70 % kuvituksesta ja lisätä vastaavasti tilaa pitemmille teksteille.

Jatka lukemista ”Oppikirjojen kuvituksesta”

Roskagrafiikka auttaa tiedonvälitystä

Informaatiomuotoiluguru Edward Tufte käyttää merkittävän osan mainioiden kirjojensa sivumäärästä ”roskagrafiikan” (engl. chart junk) lyttäämiseen. Esteettisellä tasolla Tuften näkemykseen on helppo yhtyä. Pohjoismaisen minimalismin keskellä kasvaneena pidän itsekin pelkistettyä, hillittyä ja yksinkertaista tilastografiikkaa paljon vaikkapa tällaisia hirvityksiä houkuttelevampana. Mutta miten roskagrafiikka vaikuttaa informaatiomuotoilun varsinaisen päämäärän, tiedonvälityksen, toteutumiseen?

Pahimmillaan graafien koristelu vääristää dataa kun kuvion tekijä sommittelee dataelementtejä paremmin visualisointiin sopivaksi tarkkuudesta piittaamatta. Mutta tämä on alkeellinen virhe, joka on helppo välttää. Jos dataa ei vääristellä, roskagrafiikka vaikuttaisi itse asiassa auttavan viestinnällisten päämäärien saavuttamisessa.

Saskatchewanin yliopiston tutkijat julkaisivat 2010 paperin, jossa vertailtiin Tuften suosikki-inhokin, Time-lehdessä pitkään työskennelleen Nigel Holmesin suunnittelemia koristeellisia visualisointeja samasta datasta tehtyihin pelkistettyihin esityksiin. Vastoin tuftelaista näkemystä koehenkilöt ymmärsivät koristeltujen graafien sisällön aivan yhtä hyvin kuin koristelemattomienkin, muistivat tämän sisällön huomattavasti paremmin ja ylipäänsä pitivät ”roskagrafiikkaa” kaikin puolin miellyttävämpänä. Vaikka tutkimuksen otos on pieni, pitää muistaa, että Tuften näkemys ei perustu minkäänlaiseen tutkimustietoon vaan ainoastaan kirjoittajan ”terveeseen järkeen”, joten ennen lisätutkimuksia voinee sanoa että tieteellinen näyttö on tällä hetkellä 1–0 Holmesin eduksi.